When is quantum technology going to impact our education? How will XR technology change the way we teach today? Find out what to expect from these technologies and how we can benefit from them. John Walker (SURF), Ariana Torres (SURF) and Andy Clark discussed quantum and XR technology during SURF Education Days.
Virtual Reality (VR) en Artificial Intelligence (AI) bieden veel kansen en mogelijkheden in het onderwijs. Hoe zetten we deze technologie effectief in voor het verrijken van de leerervaring van studenten? Wat vraagt dit van de docent en hoe ondersteun je die daarin? In aflevering zes gaan we hierover in gesprek met Kim Schildkamp (hoogleraar data geïnformeerd werken aan de TU Twente en aanvoerder van de zone Docentprofessionalisering) en Stan van Ginkel (hoofddocent aan de Hogeschool Utrecht en verbonden aan het lectoraat betekenisvol digitaal innoveren).
Instellingen willen energie-neutraal worden in 2030, maar verrassend genoeg wordt de CO2-voetafdruk van de AV-IT apparatuur en het meubilair zelf niet meegenomen. Piet van der Zanden (TU Delft) en Remco Rutten (SURF) gingen tijdens de SURF Onderwijsdagen in gesprek over hetenorm ‘machinepark’ aan audiovisuele apparatuur en meubilair in onderwijszalen.
Wat vinden studenten van de inzet van intelligente technologie in het onderwijs? Zien zij kansen, risico’s, of allebei, en wat weegt het zwaarst? In deze podcast, een co-productie van SURF en Kennisnet, spreken we behalve met de Onderwijsraad ook met twee leden van de JongerenOnderwijsraad, een groep leerlingen en studenten die regelmatig door de Onderwijsraad wordt geraadpleegd. Deel 2 De Onderwijsraad heeft in oktober 2022 een verkenning op intelligente technologie in het onderwijs gepubliceerd, getiteld: Inzet van intelligente technologie. In twee podcasts staan we daarbij stil. In december 2021 protesteerden Leidse studenten tegen surveillance-technologie op de universiteit. Dat was een opvallend geluid. De impact van technologie op het leven en werk van leerlingen en studenten is dus al enorm. Hoe vinden zij dat de digitale wereld eruit moet zien? Waar liggen kansen, wat moet beter worden georganiseerd? Met Israa Aly en Koen Tuin, beiden student en lid JongerenOnderwijsraad, over het perspectief van jongeren.
Wat vinden studenten van de inzet van intelligente technologie in het onderwijs? Zien zij kansen, risico’s, of allebei, en wat weegt het zwaarst? In deze podcast, een co-productie van SURF en Kennisnet, spreken we behalve met de Onderwijsraad ook met twee leden van de JongerenOnderwijsraad, een groep leerlingen en studenten die regelmatig door de Onderwijsraad wordt geraadpleegd. Deel 1 De Onderwijsraad heeft in oktober 2022 een verkenning op intelligente technologie in het onderwijs gepubliceerd, getiteld: Inzet van intelligente technologie. In twee podcasts staan we daarbij stil. Intelligente technologie (artificial intelligence) heeft een toegevoegde waarde voor het onderwijs, maar alleen als de technologie slim en verantwoord wordt ingezet. Dat vraagt een actieve rol van iedereen in het onderwijs – leraren, schoolleiders en bestuurders. Ook de overheid heeft hierin een belangrijke rol te vervullen. Wat bedoelt de Onderwijsraad met intelligente technologie en hoe ziet de raad die actieve rol precies? De inzet van intelligente technologie is complex. Welke complexiteit ziet de Onderwijsraad en hoe kan het onderwijs daarmee omgaan? Met raadsadviseur Hein Broekkamp en raadslid Susan te Pas, twee opstellers van het rapport
Deze podcast gaat over nut en noodzaak van een nationale kennisinfrastructuur om de onderwijsinnovatie in Nederland een boost te geven. Het is een van de kernelementen van de digitaliseringsimpuls. Wat is dat eigenlijk, een landelijke kennisinfrastructuur? Hoe krijgen we die werkend voor mbo, hbo én wo? Wat zijn valkuilen om te omzeilen en kansen om in te koppen? Luister mee met experts van het eerste uur en vorm je eigen mening. Met Marit Monsanto (Practoraat Mediawijsheid, Aanvoerder themateam docentondersteuning Doorpakken op Digitalisering), Nico Boot (Aanvoerder versnellingszone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT, adviseur digitalisering Hogeschool Leiden) en Nynke Kruiderink (Senior Adviseur Onderwijsinnovatie en mede-Coordinator Coordinatieteam Kennisinfrastructuur, SURF) onder leiding van Marcel Brosens.
De digitale leeromgeving (DLO) is nooit af en vraagt om continu doorontwikkeling. Vanuit onderwijskundig, informatiekundig en technisch perspectief hebben ontwikkelingen zoals flexibilisering, learning analytics, digitaal assessment, sourcing in de cloud & het IoT invloed op de vormgeving, inrichting en beheer van de DLO. Hoe geven we sturing op deze ontwikkelingen? Welke bedreigingen komen er op ons af? Welke dilemma’s zijn er? Hierover gaan we in gesprek met Nico Juist, bedenker van het burchtmodel en opsteller van de publicatie ‘Herijking van de visie op de DLO’.
Er zijn veel innovatieve en goede ideeën om technologie in te zetten in het hoger onderwijs (EdTech). Ideeën van docenten en studenten maar ook van innovatieve bedrijven waaronder startups. Hoe zorg je ervoor dat deze ideeën daadwerkelijk ontwikkeld en toegepast worden? En hoe organiseer je de samenwerking tussen een instelling en innovatief bedrijf of startup? In deze aflevering gaan we in gesprek met Ewoud de Kok (oprichter van FeedbackFruits), Rens van der Vorst (technofilosoof, docent en onderzoeker bij Fontys) en Jelle Kok (projectleider van de werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie) over het vereenvoudigen van het innovatieproces en het uiteindelijke gebruik van nieuwe tools binnen instellingen.
Landelijke innovatieprogramma's in het onderwijs zijn bedoeld om innovatie aan te jagen, momentum te creëren en handvatten aan te reiken. En dan? Wat gebeurt er daarna? En wie heeft daar invloed op? Samen met Johanna de Groot, programmamanager van het Versnellingsplan, en Manon Geven programmamanager Doorpakken op Digitalisering kijken we naar de theorie én de praktijk van verandering in het onderwijs. In een podcast die live op het podium wordt opgenomen worden scherpe vragen gesteld over de meerwaarde van landelijke programma's, hoe omgegaan wordt met de veelheid aan instellingen met eigen wensen en wegen, over voorstanders en hakken-in-het-zanders, en de ervaringen uit de praktijk. Want waarom lukt het eigenlijk nooit gewoon allemaal in één keer? Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde, toch?
Hoe ga je binnen je instelling verantwoord om met studiedata? Een belangrijk onderwerp op de agenda in het hoger onderwijs. Studiedata bieden steeds meer mogelijkheden en kansen in het onderwijs, denk aan gepersonaliseerd leren. Maar het gebruik roept ook vragen op over de risico’s en dilemma’s die het met zich mee brengt. Het Referentiekader privacy en ethiek (https://www.versnellingsplan.nl/Kennisbank/referentiekader-privacy-en-ethiek-voor-studiedata/) met het bijbehorende Dilemmaspel van het Versnellingspland en de Waardenwijzer van SURF (https://www.surf.nl/files/2021-09/waardenwijzer_def.pdf) zijn belangrijke hulpmiddelen voor het gesprek over het veilig en betrouwbaar gebruik van studiedata. Bram Enning, aanvoerder van de zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten, en Bart Karstens, senior onderzoeker digitalisering van het onderwijs aan het Rathenau Instituut, gaan dieper op dit onderwerp in tijdens aflevering vier.
Een Leven Lang Ontwikkelen (LLO): hoe zorgen we voor flexibele en gemakkelijke bij- en omscholing voor werkend Nederland? En wat vraagt dit van hoger onderwijsinstellingen? In aflevering drie gaan we hierover in gesprek met Annemieke van Barneveld-Biesma (projectleider Leven Lang Ontwikkelen bij Universiteiten van Nederland) en Ronald Kleijn (initiator en aanjager van Make IT Work aan de Hogeschool van Amsterdam). Aan de hand van twee voorbeelden – De LLO Katalysator van het Nationaal Groeifonds en Make IT Work – laten we zien hoe het Leven Lang Ontwikkelen thema een impuls krijgt.
In deze aflevering bespreken we de nationale aanpak Regie op leermaterialen. Hoe komen we tot een groter aanbod en gebruik van open toegankelijk digitaal leermateriaal? Wat vraagt dit van de instellingen & de docenten? Welke afspraken en randvoorwaarden zijn nodig op het vlak van auteursrechten, data en inkoop? Huib de Jong (kwartiermaker open digitale leermaterialen en samensteller van de nationale aanpak) en Robert Schuwer (lector Open Educational Resources aan de Fontys Hogeschool en aanvoerder zone naar digitale (open) leermaterialen) gaan hier dieper op in.
In de eerste aflevering van de nieuwe podcastserie van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT staat de transitieagenda Leren Digitaliseren centraal (https://www.versnellingsplan.nl/Kennisbank/transitieagenda/). Wat houdt de gewenste transitie in? Waarom is dit nodig? En hoe moeten we daar mee aan de slag? Dit bespreken we met Marian Kat-de Jong, onderwijsvernieuwer en beleidsmanager bij het Leer- en Innovatiecentrum van Avans Hogeschool en Ilja Boor senior curriculumvernieuwer voor interdisciplinaire en transitiegericht onderwijs bij de Universiteit van Amsterdam.
Hoe kunnen we vanuit publieke waarden invulling geven aan technologie in het onderwijs, in plaats van dat de technologie (of beter gezegd: de bedrijven achter deze technologie) de waarden dicteren, waar het onderwijs dienstbaar aan is? Hoe blijft het onderwijs autonoom? Dat is een groot vraagstuk, abstract ook, waar Kennisnet en SURF samen de tanden in zetten. Remco Pijpers van Kennisnet en Christien Bok van SURF gaan erover in gesprek met Miriam Rasch. Rasch is filosoof en auteur van onder meer ‘Autonomie. Een zelfhulpgids’. In haar boek gaat Rasch in op autonomie aan de hand van paradoxen. Die paradoxen vormen ook de leidraad voor de podcast. Bij elke paradox bespreken we hun betekenis voor digitalisering in het onderwijs. Paradox 1: De techbedrijven ondergraven je autonomie, keuzevrijheid en handelingsvrijheid én prijzen die in één en dezelfde beweging Paradox 2: Dat wat eerst de essentie van menselijkheid was, is nu de essentie van de techniek Paradox 3: persoonlijke autonomie vraagt om collectieve actie Verwijzingen: De WaardenWijzer: https://www.kennisnet.nl/artikel/12352/waardenwijzer-in-gesprek-over-onderwijswaarden-en-digitalisering/ ‘Autonomie. Een zelfhulpgids’ van Miriam Rasch https://www.miriamrasch.nl/filosofie/nieuw-boek-autonomie-een-zelfhulpgids/
Duurzaamheid van open leermaterialen: is er leven na de projectsubsidie? Over deze vraag buigen Ben Janssen (OpenEd Consult), Jan-Bart de Vreede (Kennisnet) en Robert Schuwer (Fontys hogescholen) zich in deze podcast. Gedrieën vormen zij Zone 42, een niet officiële zone van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. In deze zone zoeken ze naar ultieme antwoorden op vragen over het leven, universum en open leermaterialen.