Van oudsher is Nederland een belangrijk digitaal knooppunt in Europa. De zeekabels komen in Nederland aan land en maakten van Amsterdam een digitaal knooppunt. Dat had een enorme aantrekkingskracht op partijen die een sterk digitaal netwerk nodig hebben, zoals onderwijs en onderzoek. De koppositie die Nederland al een hele tijd heeft, staat nu onder druk. Hoe komt dat? Waarom is het erg als we die positie verliezen? En wat is er voor nodig om deze belangrijke positie niet te verliezen? In deze nieuwe aflevering van SURF Sounds gaan we in gesprek met Peter van Burgel, CEO van Amsterdam Internet Exchange (Ams-ix) en Alexander van der Hill, international policy en strategy advisor bij SURF.
Er wordt al volop geëxperimenteerd met zogenaamde 'Smart Campus' toepassingen. Maar waar hebben we het dan precies over en waarom zou je hier als bestuurder iets mee willen op je eigen instelling? En zijn de studenten er eigenlijk wel blij mee? Robin van Schijndel, sectorhoofd campusdiensten aan de UvA en Thomas Esman, productmanager Smart Campus bij SURF vertellen vanuit ervaring en expertise hoe zij de Smart Campus zien, nu en in de toekomst. Wil je meer weten over de Smart Campus kijk dan https://www.surf.nl/smart-campus
This podcast is in English (Dutch description below) Developments in computing are moving fast. This presents opportunities, but also creates a huge increase in energy. Just think of ChatGPT where each prompt requires a huge amount of energy. It raises questions and legitimate concerns. What about awareness of energy use and what opportunities does the new technology Neuromorphic computing offer? Listen to Johan Mentink, researcher at Radboud University Nijmegen in the field of Neuromorphic computing and Benjamin Czaja, High Performance Computing advisor at SURF who is working hard for awereness in this field. This podcast is in English. Don't forget to subscribe so you don't miss an episode! And if you want to learn more about sustainable computing, check out SURF.nl ------- De ontwikkelingen in computing gaan hard. Dat biedt kansen, maar zorgt ook voor een enorme toename aan energie. Denk maar aan ChatGPT waarbij elke prompt enorm veel energie vraagt. Het roept vragen en terechte zorgen op. Hoe zit het met bewustzijn van energiegebruik en welke kansen biedt de nieuwe technologie Neuromorphic computing? Luister naar Johan Mentink, onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het gebied van Neuromorphic computing en Benjamin Czaja, High Performance Computing adviseur bij SURF die zich hard maakt voor awereness op dit gebied. Deze podcast is in het Engels. Vergeet je niet te abonneren zodat je geen aflevering mist! En wil je meer weten over sustainable computing, kijk dan op SURF.nl
AI biedt prachtige kansen voor onderwijs en onderzoek, maar er zijn ook risico’s en gevaren die met deze technologie gepaard gaan zoals discriminatie en mogelijk verlies van controle als AI slimmer wordt dan wijzelf. Invloedrijke experts, hoogleraren en techbazen waarschuwden onlangs voor de snelle opmars van AI en pleitten zelfs voor een tijdelijke ontwikkelstop. Is een ontwikkelstop ook in onze sector van toepassing? Welke risico’s en uitdagingen zien we in het onderwijs en onderzoek in het doorontwikkelen en gebruiken van AI? En hoe kunnen onderwijs- en onderzoeksinstellingen zorgen voor verantwoordelijk gebruik van AI? We gaan erover in gesprek met Peter-Paul Verbeek, rector magnificus van de Universiteit van Amsterdam en Duuk Baten, adviseur responsible AI bij SURF. Wil je meer weten over techniekfilosofie in het algemeen? Volg dan de tip van Duuk en lees het boek 'What things do" (in het Nederlands 'De daadkracht der dingen') van Peter-Paul Verbeek of volg de tip van Peter-Paul voor meer inzicht in AI en verantwoord gebruik wereldwijd via: https://www.unesco.org/en/artificial-intelligence/recommendation-ethics.
Hoe bereiden we ons voor op de toekomst en hoe zorgen we dat we aan het roer zitten in plaats van dat het ons overkomt? En kunnen we überhaupt wel regie pakken of is dat iets voor de volgende generaties? In deze aflevering van SURFsounds praten Gül Akcaova, lead futurist bij SURF en Mike Klaassen, programmamanager onderwijs bij Breda University of Applied Sciences over de discipline Futuring en wat dat voor het onderwijs kan doen in tijden van snel veranderende technologieën die hun weg (moeten) vinden in de Nederlandse onderwijsinstellingen.
Wat is de impact van digitalisering op het toets- en beoordelingsproces in het onderwijs? Digitalisering biedt veel mogelijkheden voor het begeleiden en ondersteunen van een student door inzet van technologie bijvoorbeeld bij het geven van korte feedback loops. Tegelijkertijd roept de inzet van technologie ook vragen op rondom professionalisering en zeggenschap van de docent. Wie neemt uiteindelijk het besluit over de beoordeling: de software of de docent? Wat vraagt dit van docenten en opleidingen? Sharon Klinkenberg (projectleider werkgroep Toetsen op afstand en universitair hoofddocent bij communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam) en Dominique Sluijsmans (lector integrale curriculumontwikkeling Hogeschool Rotterdam en werkzaam binnen de coöperatie toetsrevolutie) gaan hier met elkaar over in gesprek. Onder andere de Visietool en het Toekomstperspectief op (digitaal) toetsen en beoordelen komen aan bod.
Het managen van innovatie in het onderwijs is vaak complex. Wat kunnen we leren van de veranderkunde? Welke tips en tricks kennen we hiervoor? En valt innovatie überhaupt wel te managen? In deze aflevering gaan we in gesprek met Mario Kieft, hoofddocent organisatieverandering aan de Open Universiteit en partner bij Zindering.nu. Bereid je voor op een wereld van sleurhutgedrag, workshoptoerisme en de cultuur van de stilte.